Matkailu

Meri-Lapin alueen matkailun kehitys on koronavuosien jälkeen palannut takaisin kasvu-uralle. Erityisen vahvasti on kasvanut mm. aasialaisten turistien määrä. Alueen kärkituotteita, vetovoimaisia kansainvälisiä brändejä ovat Jäänmurtaja Sampo ja LumiLinna. Näiden kärkituotteiden lisäksi alueelle on kehittynyt erilaisia ohjelmapalveluja tarjoavia yrityksiä. Meri-Lapin matkailutoimialan yritystoiminnan liikevaihto oli lähes 33 milj. € vuonna 2022 (ennakkoarvio) ja toimiala työllistää noin 220 henkilöä (Lapin suhdannekatsaus).  

MaaS-hanke 2018-2021

MaaS-hankkeen tavoitteena oli kehittää matkailijalle saumaton matkailu- ja liikkumiskokemus Meri-Lapin alueella yhdistämällä matkailupalvelut ja kuljetukset Meri-Lapin matkailu-MaaS-järjestelmäksi. Hankkeen tulosten avulla kansainväliselle yksilömatkailijalle tai matkanjärjestäjälle on mahdollista antaa kokonaiskuva Meri-Lapista matkailukohteena.

 

 TaaS-hanke 2019-2021

Ympärivuotisen matkailun kehittämiseen liittyvän TaaS-hankkeen (Tourism as all year around) tavoitteena on kartoittaa uusia markkina-alueita mm. Aasiasta ja Euroopasta, uutena kohderyhmänä esim. risteilymatkailijat, sekä kehittää alueen matkailun tarjontaa ja esille tuontia digitaalisilla ratkaisuilla. 

Lapin matkailustrategia 2020-2023

Yhteistyössä on voimaa. Meri-Lapin kehittämiskeskus on ollut mukana Lapin liiton laatiman matkailustrategian valmistelussa yhdessä yli 150 muun organisaation kanssa. Matkailustrategia tarjoaa vision jopa vuoteen 2030 saakka ja sen laadinnassa on vahvasti koottu yhteen matkailun eri sidosryhmien näkemykset alueen matkailusta. Klikkaamalla otsikkoa pääset tutustumaan tähän strategiaan.